Antonov AN-2 | Az Ancsa

Antonov AN-2 | Fotóművészet, fotómúzeum

Antonov AN-2 | Az Ancsa. Az An–2 (NATO-kódja: Colt) a második világháború után a Szovjetunióban, az Antonov tervezőirodában (OKB–153) kifejlesztett egymotoros, kétfedelű szállító repülőgép. Eleinte a Szovjetunió, később Lengyelország és Kína is gyártotta. 2004-ig körülbelül 18 000 darabot gyártottak. Kezdetekben Annának becézték, Magyarországon az Ancsa név ragadt rá. Már a gyártás kezdetén sem számított korszerűnek (kétfedelű szárny, részben vászonnal bevont törzs stb.) Ennek ellenére a pilóták szerint az egyik legkezesebb repülőgép a világon. A gép mai napig a legnagyobb egymotoros, kétfedelű repülőgép.

Antonov AN-2 4

Antonov AN-2 | Az Antonov kétfedelű igáslova. Az An-2-es (NATO kódneve Colt, melynek jelentése: csikó, zöldfülű, vagy egyszerűen revolver, colt) a második világháború után legnagyobb számban gyártott kétfedelű repülőgép. Bár a konstrukció már “túl van az ötvenen”, mégis széles körben alkalmazzák a mai napig. Szinte az egész világon elterjedt ez a közkedvelt, könnyű szállító-repülőgép. A típust több ezer példányban, mintegy 17-18 változatban gyártották, közel 30 különféle feladatra.

Antonov AN-2 | Az Ancsa: [1] [2] [3]

Everling Csaba | fotográfus
+36 30/952 69 47

3 comments

  1. Blendemanus

    Antonov AN-2 | Az Ancsa | A típus kifejlesztésének története

    A típus története 1937-ben kezdődött, amikor is a Leningrádi Polgári Légiközlekedési Intézetben A. G. Bedunkovics tervezőmérnök és csoportja egy könnyű szállítógép tervein kezdett el dolgozni. Céljuk az volt, hogy a repülőgép képes legyen kb. 600 kp hasznos teher szállítására úgy, hogy jelentősebb átalakítás nélkül alkalmazhassák utas- és áruszállításra, valamint mentő és mezőgazdasági célra is.

    A tervek alapján elkészített LIG-10-es típusú gépet 1938-ban repülték be. A tesztek során bebizonyosodott, hogy a repülőgép minden megfogalmazott követelménynek megfelel, azonban a típus a II. világháború kitörése miatt sorozatgyártásra már nem került. Az egyetlen megépített példányt fehér festéssel látták el, és mentőrepülőgépként használták a háború alatt.

    A II. világháború után minden bizonnyal ez a repülőgép ihlette meg O. K. Antonov szovjet repülőgép-tervezőt, aki 1946-ban – a Mezőgazdasági és Erdővédelmi Minisztérium pályázatára – egy elsősorban mezőgazdasági feladatok ellátására szánt, de többcélúan is alkalmazható könnyű szállítórepülőgép tervezéséhez kezdett hozzá.

    Az SH-1 típusjelzésű repülőgép építését 1947 nyarán fejezték be. A gyári berepülést – a tervezettnek megfelelően, különösebb esemény nélkül – N. P. Vologyin berepülőpilóta hajtotta végre 1947. augusztus 31-én, Novoszibirszkben.

    Később számos módosítást hajtottak végre a repülőgép teljesítményének növelése és repülési tulajdonságainak javítása céljából. A prototípus Svetcov AS-21 típusú motorját kicserélték a nagyobb (716 kW) teljesítményű, kilenc hengeres, léghűtéses AS-61-es típusra, amely a háromtollú AV-7N-161-es légcsavarral már elegendő vonóerőt biztosított. Áttervezték a szárnyak geometriáját, módosították az addig alkalmazott profilt, és merev orrsegédszárnyat szereltek a felső szárny belépőélére. Ez a módosított változat már hivatalosan An-2-es típusjelzéssel került sorozatgyártásra 1948-ban.

    2014. április 8. kedd at 12:10

  2. Blendemanus

    Antonov AN-2 | Az Ancsa | Üzemeltetők, alkalmazási területek

    Alkalmazó országok (a teljesség igénye nélkül):
    Afganisztán, Albánia (Y-5), Angola, Azerbajdzsán, Belorusszia, Bulgária, Csehország, Egyiptom, Észak Korea (Y-5), Észtország, Horvátország, Irak, Kambodzsa, Kína (Y-5), Kuba, Laosz, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Mali, Mongólia, Németország, Nicaragua, Oroszország, Románia, Szlovákia, Tadzsikisztán, Tanzánia, Türkmenisztán, Ukrajna, Üzbegisztán, Vietnam

    A listát végigböngészve látható, hogy az An-2-eseket alapvetően az egykori Szovjetunió tagállamaiban és a volt szocialista országokban használták. A gépeket eredeti szerepköreinek megfelelően utas- és teherszállításra, postai szállításra, mezőgazdasági és térképészeti feladatokra, betegszállító- és mentőcélokra, ejtőernyős ugratásra, pilótaképzésre stb. használták. Sítalpakkal felszerelt, speciálisan kialakított példányaik sarkköri expedíciókban vettek részt, hidroplán változataik olyan helyeken is leszállhattak, ahol nem volt szilárd talajú leszállópálya, viszont rendelkezésre álltak nagy vízfelületek.

    Katonai célokra is használták a gépeket szállító feladatok ellátására, ejtőernyős ugratásra vagy akár felderítő szerepkörben. An-2-esek harci bevetésben is részt vettek Vietnamban, illetve 1979 és 1988 között Afganisztánban (ahol egy gépet vesztettek). Vietnamban 1959 és 1962 között az An-2-es volt a katonai feladatokra egyik leggyakrabban alkalmazott típus. Ejtőernyős egységek szállítása és a vietnami-laoszi egyesített csapatok áttelepítése, utánpótlása alkotta bevetéseik nagy részét.

    Az Észak-Koreai Hadsereg állományában 300 darab kínai gyártású An-2-es (Y-5) szolgál. Feladatuk, hogy egy esetleges konfliktus során az ellenség hátországába szállítsák a diverzáns alakulatokat, kihasználva a típus alacsony repülő és rövid fel- és leszálló tulajdonságait.

    A Szovjetunió felbomlása után megkezdődött a repülőgépek nyugatra áramlása. Számos magánember, légitársaság és repülőklub kezdett el a típus után érdeklődni. Így kerültek An-2-esek például az Egyesült Királyság területére, Svájcba, vagy az Egyesült Államokba.

    2014. április 8. kedd at 12:11

  3. Blendemanus

    Antonov AN-2 | Az Ancsa | Az AN-2-esek jövője

    Az üzemeltetési tapasztalatok alapján elmondható, hogy az An-2 repülőgép alkalmazási lehetőségeinek sokoldalúságát, valamint megbízhatóságát tekintve szinte világviszonylatban is egyedülálló. Kiemelkedően jó a baleseti statisztikája, élet- és vagyonbiztonsági szempontból a legbiztonságosabb repülőgéptípusok egyike.

    Elmondhatjuk, hogy a típus népszerűsége töretlen. Ehhez hozzájárul sokoldalú felhasználhatósága, egyszerűsége és viszonylag olcsó üzemeltetése. Bár a konstrukció maga a két világháború közötti időszakot idézi, komoly váltótípusa még nem jelent meg. A már meglévő gépek folyamatos karbantartásával, illetve a típus továbbfejlesztésével az An-2-esek jövője biztosítottnak látszik.

    2014. április 8. kedd at 12:13

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>