Kulturális Örökség Napjai 2011 | A fotográfia története

Kulturális Örökség Napjai 2011 | Fotókiállítások, fotó művészet, muzeális fotók

Kulturális Örökség Napjai 2011. Nagy örömmel vállaltuk fel azt a feladatot, hogy a fotózás hőskora óta elkészített “kallódó” képeket megmentsük az enyészettől, és azokat közkinccsé tegyük.
Hisszük, hogy a megörökített pillanatokat meg kell becsülni. Napjaink legújabb technikáival újjá varázsolni a felvételeket, és segítségükkel már kezdődhet is az időutazás!

Kulturális Örökség Napjai 2011. A fotográfia története a 19. század elejére nyúlik vissza. A társadalom minden szintjén tömeges igény jelentkezett a valóságot legteljesebben megközelítő ábrázolás rögzítésére. Már nem tartották elsőrendűnek a képek mitológiai és vallásos mondanivalóját. Fontosabbnak tűnt az ábrázolás hogyanja. A feltörekvő polgárság reális életszemlélete a valósághű ábrázolást kívánta meg. Ezt az igényt a fény felhasználásával készülő fényképek teljes mértékben kielégítették. Új formát jelentett az újra felfedezett valóság megmutatásában a korábban megszokott képzőművészeti (festmény, szobor) alkotásokhoz képest. Az új forma egyidejűleg új technológiát is életre hívott. A hagyományos festészetet, szobrászkodást felváltotta a viszonylag rövid idő alatt elsajátítható optikai-vegyészeti eljárás, a fényképészet. Az új technológia kétlépcsős volt, képrögzítésből és képelőhívásból állt.

Kulturális Örökség Napjai 2011 tenisz anno 1

Sajnos, a legtöbb anyagról amikor a hozzánk-kerül, nem tudjuk meg ki a szerzője. Így vagyunk ezzel a következő sorozatunkkal, mert ezekről is csak azt tudjuk [a negatívok archiválásánál a fényképész feljegyezte], hogy pontosan mikor és milyen fotózási beállításokkal készültek. 1926. július. 19., dél erős napfény, F/9 – 1/100:

Kulturális Örökség Napjai 2011 Velence Anno 1

Kulturális Örökség Napjai 2011 Velence Anno 2

Szeretnénk megmutatni azokat a pillanatokat, melyek csak akkor és ott történhettek meg. Az épületek, és kertek, a divat egyedi kölcsönhatásának fénybezárt lenyomatát. Tudjuk, hogy a felvételek nem véletlenül készültek el. Küldetésük van!

Kulturális Örökség Napjai 2011 Hölgyek bisztro

Kulturális Örökség Napjai 2011. A fotográfia egy sajátos formanyelv, amelynek elsajátítása révén a szakma művelői képesek képi üzenetek megfogalmazására. A fotográfus tervezőknek tisztában kell lenniük a fotográfiához kapcsolódó különböző értelmezések filozófiai, szociológiai és művészeti aspektusaival egyaránt.
Napjainkban a fényképészet, mint önálló szakma, tulajdonképpen már alig-alig létezik. Ennek oka, a modern digitális rendszerű eszközök (fényképezőgépek, filmfelvevők, fényképezésre alkalmas mobiltelefonok) XX. század végi hihetetlen mértékű és gyorsaságú elterjedése a földtekén. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fényképezés tudománya (beállítás, különleges viszonyok közötti munka stb.) abszolút szükségtelenné vált volna.
Rendkívül fontos, hogy az utókor megismerje ezt az önálló művészeti ágat, amely két évszázadon keresztül kenyeret adott sok-sok embernek a fényképészet szakmája által. A megismerés egyik lehetősége múzeumok létesítése, támogatása, gyűjtemények kiegészítése, rögzítés az interneten minél tágabb körben.

Kulturális Örökség Napjai 2011. Tavalyi kiállításunk képei.

Everling Csaba | fotográfus
+36 30/952 69 47

5 comments

  1. Blendemanus

    Korok, Képek, Kamerák | Fotográfiatörténeti gyűjteményünk

    Nem hagyjuk veszni fotógyűjteményét! Galériánk vásárol egészen az üveg diáktól, a leica diákig minden témakörben fotókat, melyeket a ’80-as évek közepéig készítettek. Legyenek azok családi események, utazások, tájfotók vagy akár portrék.

    2011. szeptember 15. csütörtök at 16:27

  2. Blendemanus

    A Kulturális Örökség Napjai | Kezdetek

    1984-ben Franciaországban Történelmi Műemlékek Nyílt Napja (mely Historic Monuments Open Day néven vált ismertté) címmel egyedülálló kezdeményezés indult útjára, azzal a céllal, hogy azok a kiemelkedő, várhatóan széles érdeklődésre számot tartó műemléképületek, amelyek általában zárva vannak a nagyközönség előtt, egy hétvégén nyissák meg kapuikat, és ingyen, lehetőleg szakszerű vezetéssel fogadják a kíváncsi látogatókat. A kezdeményezés rendkívüli sikerén felbuzdulva az Épített Örökségért Felelős Európai Miniszterek Második Európai Konferenciáján – melyet a spanyolországi Granadában tartottak 1985. október 3-án – Jack Lang, akkori francia kulturális miniszter kezdeményezte, hogy az Európa Tanács karolja fel a rendezvényt és segítse, hogy nemzetközi méretűvé válhasson. Néhány európai ország, mint Hollandia, Belgium, Luxemburg, Málta, Svédország, valamint az Egyesült Királyság hamarosan csatlakozott a kezdeményezéshez és megrendezte a “Nyitott Kapuk Napját”.
    A granadai ülés után az Európa Tanács lépéseket tett a mozgalom beindítására. A különböző kezdeményezéseket összefogta, ezáltal is erősítve a köztük lévő kohéziót és a mozgalom nemzetközi jellegét. 1991-ben az Európai Unió támogatásával hivatalosan is intézményesítette és útjára indította saját rendezvénysorozatát Európai Örökség Napok (European Heritage Days) címmel, s egyben felszólította az Európai kulturális egyezmény tagállamait, hogy csatlakozzanak, és szervezzék meg hazájukban is minden évben az Európai Örökség Napokat. Az esemény megszervezésének és gyakorlati végrehajtásának felelősségét egy nemzetközi koordinációs irodára bízta. Ezt a központi szervezési feladatot 1991-től 1994-ig a hollandiai székhelyű Stichting Open Monumentendag végezte, majd 1994-ben átvette a belga King Baudouin Foundation. 2001-től a portugál Centro Nacional de Cultura végzi a koordinációs teendőket.

    Mivel a rendezvényt összeurópai viszonylatban indították útjára – amit az azóta is érvényben lévő szlogen szintén megerősít: “Európa, közös örökségünk” – az Európai Örökség Napok jelentősége évről-évre növekedett mind a résztvevő országok, mind az ingyenesen látogatható helyszínek, mind a látogatók számát tekintve. Mára e rendezvényt a Baltikumtól a Balkánig, Izlandtól az Ibériai-félszigetig 48 országban ünneplik minden szeptemberben, túllépve az Európai Unió határait is.

    Az esemény megvalósítását minden országban nemzeti koordinátorok fogják össze, akiknek a munkáját rendszerint helyi szervezők, aktivisták, civil szervezetek képviselői segítik. Ezek a támogatók a műemlékvédelem, a helytörténet, az építészet, a közművelődés és az idegenforgalom területét képviselik. A nemzeti koordinátorok minden évben találkoznak az Európa Tanács székhelyén, Strasbourgban, hogy elmondják szervezési tapasztalataikat, javaslataikat, ezzel is segítve egymást a minél sikeresebb lebonyolítás érdekében.

    A rendezvény hagyományosan minden év szeptemberének elején nemzetközi megnyitó ünnepséggel kezdődik, mely az esemény összeurópai jellegének és európai szellemiségének hangsúlyozása érdekében a csatlakozott országok, az Európa Tanács, valamint az Európai Unió képviselőinek részvételével zajlik. A megnyitónak minden évben más ország ad otthont (pl. 2003-ban az írországi Dublin, 2004-ben pedig a spanyolországi Barcelona). Az esemény rangjához méltó módon az Európa Tanács, a fogadó ország és helyszín magas rangú tisztségviselőkkel képviselteti magát az ünnepségen. Az összeurópai megnyitó után az egyes országok – így Magyarország is – saját megnyitó ünnepségeket szerveznek, melyekkel minden, a rendezvényhez csatlakozó országban kezdetét veszi az Európai Örökség Napok hétvégéje.

    2012. június 3. vasárnap at 13:25

  3. Blendemanus

    A Kulturális Örökség Napjai | Célok

    Az 1984-ben megfogalmazott gondolat – hozzáférhetővé, ingyenesen megtekinthetővé tenni emlékhelyeket, műemlékeket a nyilvánosság számára – az évek során alapjaiban nem változott. Az Európa Tanács által indított Európai Örökség Napok rendezvénysorozat során a kapuk megnyitása már nem cél, hanem eszköz az alábbi célok érdekében:

    • megismertetni, közelebb vinni az európai polgárokat kulturális örökségükhöz,
    • felhívni a figyelmüket az örökség folyamatos megőrzésére, védelmére (különös tekintettel a veszélyeztetett emlékekre),
    • lehetővé tenni számukra, hogy jobban megismerjék és megértsék egymást a nyelvi és kulturális különbözőségek ellenére,
    • más közösségek kulturális értékeinek, műemlékeinek megismertetése, felfedezése,
    • tudatosságnövelő tevékenység (sikere növeli azoknak a magán- és közintézményeknek az elismertségét, presztízsét, amelyek az örökség védelmével és bemutatásával foglalkoznak),
    • a látogatók megismertetése különböző kulturális intézmények tevékenységével,
    • a kulturális értelemben vett másság elfogadása,
    • sokkal nyitottabb viselkedés előmozdítása és így hatékonyabb ellenállás a szélsőségekkel (nácizmus, idegengyűlölet, intolerancia) szemben,
    • a lakóhelyhez, országhoz való kötődés, az azonosságtudat erősítése, kulcsszerep az identitás-keresésben és a kollektív tudat erősítésében.

    Az a cél tehát, hogy a rendezvény egyfajta mozgósító akció legyen, mely a polgárokban erősíti a kulturális örökség megóvásának igényét. Egy kicsit leegyszerűsítve azt is mondhatjuk, hogy csak azt tudjuk igazán szeretni, aminek az értékeit jól ismerjük, s amit jól ismerünk és szeretünk, arról gondoskodunk is.

    Az Európai Örökség Napok fontos szerepet játszik az európai identitástudat kialakításában, nemcsak kulturális, hanem szociális, politikai és gazdasági értelemben is. Köszönhetően legalább részben a közös örökség felfedezésé

    2012. június 3. vasárnap at 13:27

  4. Blendemanus

    Fényképek digitalizálása | Szkennelés

    Fotóstúdiónk így a XXI. században egy kicsit múlt-idézve felajánlja, hogy beszkenneli archív anyagait. Rendelkezünk bármilyen méretű (leica, roll, sheet film), bármilyen nyersanyag (papírkép, negatív, dia), digitalizálásara alkalmas nyomdai szkennerrel.

    A jól sikerült kiadványok ismérvei közé tartozik a képanyag. A fényképeket, ha nem digitális kamerával készülnek a felvételek, először digitalizálni kell. A képek magas színvonalon végzet digitalizálását, ezt a nyomdai előkészítésben alapvető, kiegészítő szolgáltatást a CCG Fotóstúdió már a kezdetek óta biztosítja.

    A legfejlettebb berendezésekkel végzett szkennelés akkor válik igazán jelentőssé, ha a megrendelő igényes képeket szeretne viszontlátni kiadványában. Ennek az elvárásnak az egyszerű asztali szkennerek és a hozzájuk kapható szoftverek technikai adottságai már nem minden esetben felelnek meg. Itt számos olyan paramétert kell figyelembe venni, amelyeket professzionális felhasználásra tervezett berendezésekkel lehet megfelelő módon beállítani és rögzíteni. Ebben nyújtanak segítséget teljeskörű nyomdai szkennereink a tapasztaltunk, amikkel számos igényes munkát tudhatnak maguk mögött.

    További információért keressen bennünket bizalommal a kapcsolat menüpontban feltüntetett telefonszámon, vagy drótpostán.

    2012. augusztus 2. csütörtök at 19:32

  5. Blendemanus

    Fotómúzeum | Segítsen többet megtudni a képről!

    Régi fotóink között számos olyan található, amelynek szereplői, s a felvétel készítésének körülményei ma már ismeretlenek. Cégünk történészekkel együtt kutatja e fotográfiák hátterét, s most a széles közvélemény segítségét is kérjük e munkához.

    Az alábbi képeken olyan szereplők is láthatók, akiknek kiléte számunkra ismeretlen. Kérjük, segítsen azonosítani a fotókon látható személyeket, eseményeket, helyszíneket, esetleg a kép készítésének körülményeit.

    2013. december 11. szerda at 23:15

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>