Li–2 | Kármán Tódor

Li–2, Liszunov repülés | Képügynökség

Li–2 | Kármán Tódor. A budapesti Műegyetemen szerzett diplomát, ahol Bánki Donát mellett egy ideig tanársegédként dolgozott, majd a Ganz Rt. mérnöke lett. Németországban tanult, majd 1912-ben visszatért Selmecbányára, de még abban az évben elfogadta az aacheni egyetem professzori ajánlatát. Az első világháborúban a Monarchia hadseregében szolgált, előbb ruharaktárosként, majd a Bécs melletti Aerodinamikai Laboratóriumban. Itt fejlesztett ki 1917-ben egy helikopterhez hasonló, de földhöz kötött tüzérségi megfigyelőeszközt, a PKZ-t. A háború után hazatért, de 1919-ben már újra Aachenben tanított.
1933-ban véglegesen letelepedett az Egyesült Államokban. Itt részt vett a rakétakutatásokban (Guggenheim-laboratórium). Fontos szerepet játszott az első rakéták kifejlesztésében. Őt tekintik a szuperszonikus repülés atyjának. Űrkutatással is foglalkozott. Nevéhez fűződik a NASA Jet Propulsion Laboratory megalapítása is. A National Medal of Science kitüntetést 81 évesen John F. Kennedy elnöktől vette át.

Li–2 | Kármán Tódor. 1934-ben a Douglas cég megbízásából elkészítette a világ egyik legsikeresebb utasszállító repülőgépe, a DC-3-as aerodinamikai elméleti számításait, és ami később az orosz gyártmányú LI-2-es gép alapja is lett.

Li–2 - Kármán Tódor 01

Li–2 | Kármán Tódor. A képeinken látható LI-2-es repülőgépet a munkássága előtt tisztelegve nevezték el Kármán Tódorról, és a fotókon látható HA-LIX lajstromjelű gép idén repül 60 éve.

Li–2 | Kármán Tódor: [1] [2] [3]

Everling Csaba | fotográfus
+36 30/952 69 47

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>