Vespa • A városi közlekedés legeredetibb formája | Vespa nr.I

Vespa motorok, robogók | Piaggo scooter

Vespa • A városi közlekedés legeredetibb formája. A Vespa nem egyszerűen robogóként írta be magát a történelembe, hanem mint mítosz, életmód és önkifejezési eszköz. A Vespa az évtizedek során mindig is képes volt a saját korának a kultúráját tolmácsolni és kifejezni. Erőssége mindig a korszerűség volt, hogy magába tudta gyűjteni a társadalmi változásokat valamint az új irányzatokat, és azokat a mobilitás kifejezésére fordította. A Vespa születése óta egy üzenet, a korszerűség jele. És ma ez a modernség a városhoz kapcsolódik. Nem véletlen, hogy akik ma Vespa robogót választanak, a nagyvárosi kultúrában élnek, azokat a helyeket és tevékenységeket keresik és próbálják ki, amelyeket a nagyváros kínál. Aktualitása teszi “élő” legendává, jobban mondva kultusz tárggyá a Vespát. Olyan tárggyá, amellyel könnyű összhangba kerülni, amelyen keresztül kifejezhető a saját személyiségünk kortalan stílusának köszönhetően, amely bár folyamatosan változtatja a külsejét, sohasem tagadja meg önmagát.
A Vespa informális, elérhető, feltűnő és kimeríthetetlen életörömet fejez ki, üzenete csalogató, részvételre csábít, az állandó megújulásról és a kifejezés szabadságáról szól.

vespa oldtimer motorok

Piaggo • A városi közlekedés legeredetibb formája: [1] [2] [3]

A városi közlekedés legeredetibb formája | Fotózások: [1] [2] [3]

Everling Csaba | fotográfus
+36 30/952 69 47

4 comments

  1. Blendemanus

    Vespa robogó | A városi közlekedés legeredetibb formája

    A Vespa születése óta egy üzenet, a korszerűség jele. És ma ez a modernség a városhoz kapcsolódik. Nem véletlen, hogy akik ma Vespa robogót választanak,egy életérzést vásárolnak, mert a Vespa informális, elérhető, feltűnő és kimeríthetetlen életörömet fejez ki, üzenete csalogató, részvételre csábít, az állandó megújulásról és a kifejezés szabadságáról szól.

    A Vespa népszerűsége töretlennek bizonyult az évek múlásával is, bár minden generáció más-más eszme megtestesítőjének tekintette, hiszen az első példányok a mobilitás megtestesítői voltak, majd a gazdasági fellendülés járműve lett, és az 1960-1970-es években a fiatalok forradalmi eszméinek szimbólumává vált. Valójában sohasem ment ki a divatból és az elmúlt 57 év során még kedveltebb lett és még inkább azonosult az olaszos szabadsággal és stílussal; nemzeti szimbólum lett, akár a Colosseum vagy a Sixtus-kápolna.

    2012. július 3. kedd at 11:04

  2. Blendemanus

    Vespa történelem | A Vespa-gyártás jelentősebb állomásai

    1946: Vespa 98 – Az első Vespa. 98 köbcentis motor, 3.2 lóerő 4,500 fordulat/perc, 60 km/óra maximális sebességgel. Két évig volt gyártásban: 1946-ban 2464 darabot, 1947-ben pedig 15615 darabot gyártottak.

    1948: Vespa 125 – Az első 125 köbcentis Vespa. A 98 köbcentis robogótól nem csak a motor méretében különbözött, hanem a hátsó felfüggesztés bevezetésében is, megváltoztatták ezen kívül az első felfüggesztést is.

    1953: Vespa 125 – Az első jelentős változást hozta a motorban: megváltoztatták a furatot, az ütemet és a vezérművet. A teljesítmény 5 lóerőre nőtt 5000 fordulat/perc, a maximális sebesség pedig 75 km/órára. A hátsó burkolat designja is új volt.

    1953: Vespa 125 U – Spátrai külsejű “Utility” típus, amelyet 20.000 lírával adtak olcsóbban a modernebb 125-nél. A fényszóró először került fel Olaszországban a kormányra (néhány exportált típuson már korábban bevezették).

    1955: Vespa 150 GS – Szakértők a “a legnépszerűbb, leginkább utánzott és legemlékezetesebb modell”-nek nevezték. Számos újítás volt rajta: 150 köbcentis motor, 4 sebességes váltó, standard hosszú ülés, “áramvonalas” kormány-fényszóró egység, kerekek 10″ gumikkal. Ez a Vespa elérte a 100 km/órás sebességet. Változott a design is, sokkal aerodinamikusabb lett a karosszéria.

    1962: Vespa 160 GS – Arra született, hogy teljesen új design-nal folytassa az első GS piaci sikerét. A kipufogódob, a karburátor és a felfüggesztés is új volt. A teljesítmény: 8.2 lóerő 6500 fordulat/perc.

    1963: Vespa 150 GL – Újabb design annak a robogónak, amelyet úgy emlegetnek, mint:”egyike a legszebb Vespa robogóknak, amelyet a Piaggio tervezői készítettek”. A kormány, a trapéz alakú fényszóró, az első sárvédő és a lekerekített hátsó burkolatok mind újak voltak.

    1964: Vespa 50 – Az első 50 köbcentis Vespa, amely azért készült, mert a nagyobb motorok rendszámtábla kötelesek lettek az új Olasz KRESZ szerint. Rendkívüli módon sokoldalú és megbízható, új motorszerkezettel, 45°-ban hajlított és nem vízszintes hengerrel. Az utolsó rajz volt, amely Corradino D’Ascanio tervező asztalán készült.

    1965: Vespa 180 SS – Újabb mérföldkövet jelentett a motor fejlődésében (181.14 köbcentis), 10 lóerővel 105 km/órás maximális sebességnél. A 180 SS (Super Sport) a dicsőséges GS 150/160 köbcentis robogókat váltotta fel. A Piaggio megváltoztatta az első burkolatot, amely még aerodinamikusabb lett és jelentősen javította a kényelmet, a kezelést és az úttartást.

    1966: Vespa 125 – Nem hivatalosan az “új 125 köbcentis”-ként ismert, gyökeres újításokat hozott a designban, a vázban, a motorban (45°-ban hajlított) és a felfüggesztésben.

    1966: Vespa Super Sprint 90 – Egy különleges sorozat, amely az 50/90 köbcentis és az “új” 125 köbcentis Vespa robogókból származik, az ülés és a kormány közé helyezték a kesztyűtartó dobozt, hogy kényelmesebb legyen az utazás. A kormány keskeny és alacsony volt, a sárhányó és a motorburkolat pedig áramvonalas lett. A csak 90 köbcentis motor 93 km/órát volt képes elérni.

    1968: Vespa 125 Primavera – Az őt követő PX típussal együtt, a leghosszabb életű Vespa modellek voltak. Az “új” 125 köbcentisből származott, de számottevő különbséggel a motorban, amely 10 km/órával növelte a maximális sebességet. Nagy figyelmet szenteltek a részleteknek, ide tartozik a klasszikus és praktikus csomagtartó kampó.

    1968: Vespa 180 Rally – Ezzel az új járművel a Piaggio teljes gyártására kiterjesztette a forgó vezérlésű üzemanyag-táprendszert. Új motor, új és erősebb első fényszóró, a Vespa 150 Sprint-ből származó váz keskenyebb és aerodinamikusabb volt, mint a Super Sport-é.

    1970: Vespa 50 Elestart – A legfontosabb újdonsága az elektronikus gyújtás volt, de a designt is teljes mértékben megváltoztatták és megszépítették az 50 Special robogóhoz képest.

    1972: Vespa 200 Rally – A legnagyobb motorral felszerelt Vespa. Ez a típus 12.35 lóerővel 5700 fordulat/perc 116 km/órás sebességet tudott elérni.

    1976: Vespa 125 Primavera ET3 – Jelentős változásokat hozott a motorba, amely erősebb lett és több szikrát kapott. A kialakítás is változott a standard Primavera-hoz képest (amely a választékban maradt).

    1978: Vespa P 125 X – A “PX” újabb előrelépést hozott a kialakítás és a teljesítmény szempontjából (a karosszériát teljesen újra tervezték). A kesztyűtartó doboz a burkolat mögé került. Ugyanebben az évben jelent meg a P 200 E is, amelyet a karosszériába beépített külön olajnyomás kijelzővel és irányjelzőkkel lehetett felszerelni. Három évvel később forgalomba hozták a PX 150 E típust, amelynek a teljesítménye félúton volt a két modell között.

    1983: Vespa PK 125 – Ez a típus lépett a Vespa Primavera (standard és ET3) helyébe, amely a “klasszikus” karosszériával maradt gyártásban a Japán piac számára, ahol a legnagyobb volt a kereslet erre a nyugati kétkerekű járműre. Új volt a kivitelezés, és a PK karosszériája teljes mértékben eltért a korábbi robogóéktól, mert a karosszérián nem átlapolt hegesztések voltak, hanem a lemezek a szélüknél voltak hegesztve.

    1983: Vespa PK 50 – Alapjában véve ugyanolyan, mint a PK 125 modell, két változatban jelent meg: a PK 50 és PK 50 S, mindkettő négy sebességes váltóval és elektronikus gyújtással.

    1984: Vespa PK 125 Automatic – Bevezették a Vespa robogón az automatikus sebességváltót, amely valószínűleg a leggyökeresebb változás volt (legalábbis a vezető részére) 1946 óta. Az automatikus sebességváltó jelenlétét kihangsúlyozta a fékpedál hiánya, amelyet egy kar helyettesített a kormány bal oldalán (amelynek nem kellett a kuplungot vezérelni, mivel az automatikus volt). Automatikus olaj-benzinkeverővel és elektronikus gyújtással is kapható volt. A következő évben forgalomba hozták a Vespa PK 50 Automatic-ot is.

    1985: Vespa T 5 Pole Position – A T 5 a PX család “extra sportos” verziója volt. Új motorral, alumínium hengerrel és 5 szívónyílással, de új volt a design is, különösen a robogó hátuljánál illetve az első fényszóró körül, beépített “agresszív” kormányburkolattal és egy kis plexiüveg szélvédővel. A motorburkolatra egy spoiler került.

    1989: Vespa 50 N – Az olasz KRESZ változásai alapján az 50 köbcentis járműveknek már nem volt kötelező a 1.5 lóerős limit, és a Piaggio egy új kis Vespa robogót mutatott be nagyobb teljesítménnyel (több mint 2 lóerő 5000 fordulat/perc), és új, finomabb tervezéssel. Egy automatikus “Speedmatic” modellt is forgalomba hoztak.

    1996: Vespa ET4 125 cm3 – Az ötvenedik évfordulón került forgalomba az “új generációs Vespa”. Teljesen új terv alapján készült az első négyütemű motorral hajtott Vespa. A Vespa ET első tárcsafékkel és ékszíj-automata CVT váltóval volt felszerelve.

    1997: Vespa ET2 50 cm3 – Ugyanolyan, mint az ET4 125, de 50 köbcentis kétütemű katalizátoros motorral.

    1999: Vespa ET4 150 cm3 – Az első Piaggio robogó, amelyet az új generációs négyütemű Leader motorral láttak el, ma a 125 köbcentis modellen is ilyen található.

    2000: Vespa ET4 50 cm3 – Az első kis Vespa négyütemű motorral, amely meggyőző teljesítményt párosít a motor halk járásával és a szennyező anyagok kibocsátásnak csökkentésével. Kiváló az üzemanyag-takarékosság: az ET4 50 Vespa a legjobb az 50 köbcentisek osztályában, körülbelül 500 km-t képes megtenni egy tankolással.

    2001: New Vespa PX – A klasszikus design és az olyan egyedülálló tulajdonságok, mint a négysebességes váltó, a Vespa PX-t kultusz-robogóvá tette, az olasz stílus szimbólumává mindenhol a világon. A kétütemű 125, 150 és 200 köbcentis motorok (a piac követelményeinek megfelelő változatok) kényszer levegőhűtéssel, elektronikus CDI-gyújtással, elektronikus automata szivatóval és berugókarral. Az új PX-en most erős 200 mm átmérőjű rozsdamentes acél első féktárcsa van, amely gyors, biztonságos és hatékony fékezést garantál. Megbízható 150 mm-es hátsó fékdob szabályozza a fékezést.

    2003: Vespa Granturismo 200L és 125L – az első Vespa négyütemű négyszelepes folyadékhűtéses motorral (amely már megfelel a károsanyag kibocsátásokra vonatkozó új Euro2 normának); az első, amelyen 12 collos kerekek, valamint elöl és hátul egyaránt tárcsafékrendszer található. Acélkarosszáriája is egy egyedi konstrukciós filozófia jele.

    2012. július 3. kedd at 11:06

  3. Blendemanus

    Vespa | Az életérzés

    Az 1946-ban piacra dobott első Vespa modell több mint 50 éves történelme során emberek millióinak szenvedélyévé vált, és elterjedt az egész világon, úgy, mint az olasz életstílus megjelenítője, és mindvégig az egyéni szabad mozgás pótolhatatlan eszköze, a szabadság szinonimája volt. Az individuális mobilitás napjaink társadalmának is fő ismertetőjegye, ezért a Vespa méltán számíthat sikerre a XXI. században is – elsőként a Vespa Granturismo révén.

    2012. július 3. kedd at 11:07

  4. Blendemanus

    Fotóstanfolyamok, Fotósiskola | Digitális és filmes fotósiskola | Számítógépes és kézi laborálás

    Fotóstúdiónk meghirdeti fotósiskoláját. Módszerünk egy teljesen új, gyakorlat orientált, kreatív módszer, ami nem csak megismerést, rálátást, de vizuális szemléletmódot is eredményez a fotózás területén.

    Az oktatás két részre oszlik: az elméleti oktatásra, valamint a gyakorlatra: fotóstúdiónk művészeti sorozatainak fotózásán való részvétellel, esetleg közös projektek kidolgozása, és hallgatók által készített felvételek közös kiértékelésére. Hallgatóink szakmai gyakorlatok keretében eljöhetnek velünk stúdiónk saját projektjeinek fényképezéseire.

    Stúdiónk meggyőződése, hogy a fényképészetet csak gyakorlatban lehet elsajátítani. Ezért egy olyan tematikát alakítottunk ki, ahol a hallgatóval együtt állítjuk össze a tanrendet képességeinek, és érdeklődési körének megfelelően. A szakmai gyakorlatokon olyan helyszíneket látogatunk meg, és olyan témákat fényképezünk, melyeket a hallgatóinkkal együtt választunk ki.

    Tanfolyamunkat ajánljuk kezdőknek, és újrakezdőknek is, akik már tisztában vannak az elméleti alapfogalmakkal, de gyakorlatot szakmai jártasságot szeretnének:
    • Fotóstúdiónknál a fényképezés szinte bármelyik területéről szerezhet tapasztalatokat, és személyes kapcsolatrendszerünk, és professzionális felszerelésünk (melyet szükség esetén használhat) a garancia arra, hogy a gyakorlati óráinkon készült fényképeiben biztos, hogy örömet fog találni.
    • Kiterjedt kapcsolatrendszerünk a garancia arra, hogy olyan helyszíneken(ről) fotózhat, ahova csak engedéllyel szabad belépni, olyan díszleteket használhat, melyek többnyire csak pénzért elérhetőek, valamint ha fotóihoz szükséges bármilyen nemű és korú modellt is biztosítani tudunk. Így magasabb színvonalon készíthet fényképeket, mint amire egy átlagos fotózás esetén lehetősége adódna.
    • Nálunk ne számíts az iskolában megszokott száraz előadásokra. Stúdiónkban kipróbálhatod, megfoghatod az eszközöket, nálunk nem csak az oktató kattint, te is aktívan részt veszel az órákon.
    • Kis létszámú max. 2 fős szakmai gyakorlatok, ami biztosíték arra, hogy az elméletek után minden gyakorlati kérdésére választ kap majd. Bátran szólj közbe, kérdezz vissza, ha valamit nem értesz, türelmesen és baráti hangvételben magyarázzuk el a felmerült kérdést újra meg újra.

    Barangoljon oldalunkon, és ha megtetszik valamelyik téma, fotózási helyszín, speciális díszlet, akkor a legközelebbi fotózáshoz akár csatlakozhat is. Ha egyedi ötlete van csak a felszerelés, vagy a kapcsolat hiányzik, kérjük, telefonáljon, hátha tudunk segíteni, együtt fényképezni.
    Csatlakozzon fotózásainkhoz, és lessen el pár mesterfogást! Jöjjön el Ön is, és tartozzon egy jó csapathoz, tanulja meg másképp látni a körülöttünk lévő világot!

    2013. november 17. vasárnap at 17:15

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>