Vespa motor története | Vespa VBB 150 és Vespa 150 Sprint

Vespa motor története és robogók | Legendákat alkottak | Rinaldo Piaggio

Vespa motor története | Vespa poszter. A Vespa a második világháború utáni újrakezdés olasz nemzeti szimbóluma. Az optimizmus, a növekvő jólét megtestesítője, és sok-sok szerelmi történet tanúja. Hat évtizeddel színre lépése után a Vespa napjainkban is igazi kultusztárgy a fiatalok szemében. Formája számos változtatáson ment keresztül az évek során, mégis mindvégig sikerült megőriznie jellegzetes megjelenését. A Vespa robogó történetét, amely tükrözi Olaszország és Európa társadalmi és kulturális változásait a háború utáni évtizedekben, első kézből származó vallomások alapján ismerhetjük meg. A filmben megszólalnak azok, akik annak idején bevezették a piacra a Vespát, megszólalnak a Vespa-jelenség vizsgálói és természetesen gyűjtők és rajongók a világ különböző tájairól.

Vespa motor története | Vespa poszter. Robogó mánia? Jó hírünk van azok számára, akik a kismotorok szerelmesei. Ebben a cikkben a Vespa robogókból mutatunk be néhányat.
A története nem lehet teljes a Piaggio története nélkül. Ennek egyszerű az oka, hiszen a Vespa nem egy gyár, hanem egy jól kitalált márkanév, amellyel az első, a Piaggio gyárban készített robogókat illették. Az első Vespa Corradino D’Ascanio tervezőmérnök asztalán született meg 1946-ban, amely nevét Enrico Piaggionak köszönheti, aki a működő prototípus megpillantása után egy darázsra, olaszul vespára asszociált.  Vespa VBB 150 | 1961:

Vespa motor története, vespa robogók.

Vespa motor története | Vespa VBB 150 • 1961: [1] [2] [3] [Scooter]

Vespa motor története | Vespa poszter. Az első bemutatók sikeresek voltak, meggyőzték úgy a szakmát, mint a közvéleményt. Elindult az értékesítés, az első évben, 1946-ban rögtön 2 500 darabot gyártottak le. 1947-ben ezt a számot sikerült megnégyszerezni, ekkor 10 535 robogó gurult ki a gyárkapun. A sikertörténet folyamatos volt, a gyártás és az eladások exponenciális ütemben nőttek, 1956. április 28-án elkészült az egymilliomodik motor. Mára a Vespa robogók egy ikonná váltak, melyet az olasz divattal is próbálnak egybekötni. Ez nem csupán egy robogó, hanem egy életérzés, hangzik el számos robogó tulajdonos szájából ez a mondat. Több európai országban létezik hivatalos Vespa klub, amelyen keresztül a tagok kiélhetik motorozási élvezeteiket, csoportosan kirándulhatnak, barátságokat köthetnek, és mindezt egy kisméretű ám szeretni-való motornak köszönhetően. Vespa 150 Spint | 1962:

Vespa motor története, vespa robogók.

Vespa motor története | Vespa 150 Sprint: [1] [2] [3] [4] [5]

Vespa fotókiállításaink: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]

Everling Csaba | fotográfus
+36 30/952 69 47

6 comments

  1. Blendemanus

    Vespa motor története | Kezdetek

    A céget az 1864-ben született Rinaldo Piaggio alapította 1884-ben, Genova, Sestri Ponente nevű ipari kerületében. Mindössze húsz esztendős volt ekkor, ám tele ambícióval. A cég első neve három esztendeig a Rinaldo Piaggio Társaság volt. 1887-ben három új befektető csatlakozott Rinaldóhoz, aki így átalakította a céget. Az újak: Giuseppe Piaggio hajótulajdonos, Giacomo Pastorino helyi földbirtokos és Pietro Costa szobrász. Az új név Piaggio & C lett. Mivel a cég Rinaldo apjának asztalosműhelyében kezdett el dolgozni, értelemszerűen a fafeldolgozás volt ekkoriban a fő profiljuk. Nagy fejlesztésekbe kezdtek, létrehoztak egy gőzmeghajtású fűrésztelepet, majd előbb faanyagot, később feldolgozott termékeket, bútorokat is szállítottak a luxus tengerjárók építéséhez. A XIX. és a XX. század fordulóján a Piaggio név már Olaszország szerte ismert és elismert volt.

    2014. május 23. péntek at 20:11

  2. Blendemanus

    Vespa motor története | Nyitás a világ felé

    A gazdasági világválság után a világ újra a háború felé sodródott, amely tovább erősítette a Piaggio pozícióit. Az 1884-ben alapított kis családi vállalkozás erős gazdasági hatalommá vált. A cégalapító Rinaldo Piaggio 1938-ban elhunyt, ám már jóval korábban átadta a birodalom operatív vezetését. A gazdasági potenciál és a termelés összetétele miatt a Piaggio gyárai a II. világháború utolsó szakaszában a szövetségesek támadásainak fő célpontjaivá váltak, szinte teljesen megsemmisítették az infrastruktúrát. Ezt még tán újjá is lehetett volna építeni, ám ezt a győztes hatalmak nyilvánvalóan nem engedték. Enrico Piaggio volt az, aki apja szelleméhez méltón előállt az újítással, a nagy ötlettel, amely alapjaiban megváltoztatta a cég életét, meghatározva annak új és eredményes jövőjét. Apjához hasonlóan ő is nyitott szemmel járt a világban, mindenben észrevette a lehetőséget. A II. világháború végén példának okáért azt, hogy gyakorlatilag teljesen megsemmisült az olasz járműipar és az utak sem voltak éppenséggel minőségi állapotban.

    2014. május 23. péntek at 20:12

  3. Blendemanus

    Vespa motor története | Innováció

    Enrico Piaggio egy olyan járművet vizionált, amely az autó és a kerékpár közé pozícionálható. Legyen sokkal egyszerűbb az autónál, egyben sokkal gyorsabb a kerékpárnál, amely minden különösebb vezetési tudás nélkül, bárki által irányítható. Egyszóval megfogant fejében a robogó ötlete. Az ötletet és elhatározást gyorsan követte a tett is.

    2014. május 24. szombat at 11:09

  4. Blendemanus

    Vespa motor története | A terjeszkedés korszaka

    1965-ben nagy veszteség érte a gyárat. Hatvan éves korában váratlanul elhunyt Enrico Piaggio. Fiú örököse nem lévén, a birodalmát a veje, Umberto Agnelli vette át, akinek családi érdekeltségébe tartozott a FIAT is, a cég töretlen fejlődése biztosítottnak látszott, mint ahogy az is volt. Olyannyira, hogy terjeszkedett is, felvásárolt más cégeket. Elsőként a nehéz helyzetbe került Gilera került az irányítása alá 1969-ben. A Gilera a Piaggio-tól eltérően a versenysportban szerzett magának hírnevet és sikereket. Összevonták a fejlesztést, a Gilerát is bevonták az 50 köbcentis szegmensbe, természetesen a sportosabb vonalakkal.

    2014. május 24. szombat at 12:02

  5. Blendemanus

    Vespa motor története | Reorganizáció

    2001-ben felvásárolták a spanyol DERBI céget, amely a Gilerához hasonlóan ugyancsak a versenysportban ért el addig kiemelkedő eredményeket. Azonban a költségek egyre csak növekedtek, miközben az eladások csökkentek, a veszteség évről-évre nőtt, nem volt jó az irány. Az az irány, amely 2003-ban fordult meg, amikor Roberto Colaninno többségi részesedést szerzett a cégben. Colaninno kijelentette, nem hiszi el, hogy a Piaggio haldoklik, a pénzügyi helyzete ugyan tragikus állapotban van, de a márkái élnek és lehet rájuk építeni. Azonnali tőkeinjekcióként 100 millió eurós fejlesztéseket hajtott végre, reorganizálta a céget. Tette mindezt úgy, hogy nem az elbocsájtások jellemezték a reorganizációt.

    2014. május 24. szombat at 12:03

  6. Blendemanus

    Vespa motor története | Egy új fejezet

    Sőt a cégcsoport terjeszkedése is folytatódott. Egy évvel azután, hogy Colaninno rendbe tette a Piaggio-t felvásárolta az Aprilia céget, amely viszont már a Moto Guzzi márkát is birtokolta. Ezzel a lépéssel az irányítása alá került az olasz kétkerekű motorpiac túlnyomó része. Újra igazi olasz büszkeség, világméretekben is jelentős nagyvállalat lett.

    2014. május 24. szombat at 12:20

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>